باز این چه شورش است که در خلق عالم است باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است این صبح تیره باز دمید از کجا کزو کار جهان و خلق جهان جمله در هم است گویا طلوع می‌کند از مغرب آفتاب کاشوب در تمامی ذرات عالم است
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
Sunset on Koh Phangan island
Shortly before sunset
Good sculpture on Koh Samui island
50002666583424سامانه ارسال ودریافت پیامکی روستای منامن
مدیریت وب سایت منامن فرا رسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام را حضور تمام شیعیان جهان تعزیت و تسلیت عرض می نماییم

لیست تماتم مطالب منامن

  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    إنَّ حَوائِجَ النّاسِ إلَیکم مِن نِعَمِ اللهِ عَلَیکم فَلا تَمَلُّوا النِّعَمَ

    نیاز مردم به شما از نعمتهای خدا بر شما است، از این نعمت افسرده و بیزار نباشید
    (نزهه الناظر،ص 81)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    لاتـَرفع حــاجَتَک إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثة: إلـى ذِى دیـنٍ، اَو مُــرُوّة اَو حَسَب

    جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که اصالت خانوادگى داشته باشد.
    (تحف العقول ، ص 247)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    فَإنی لا أَرَی المَوتَ إلَّا السَّعادَةَ وَ الحَیاة مَعَ الظّالِمینَ إلّا بَرماًی

    به درستی که من مرگ را جز سعادت نمی بینم و زندگی با ستمکاران را جز محنت نمی دانم.
    (تحف العقول ، ص 245)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    مُجالَسَةِ أهلِ الدِنَاءَة شَر، وَ مُجَالَسَةِ أَهلِ الفُسُوقِ ریبَة

    همنشینی با سفلگان و افراد پست ناپسند است و همدمی گناهکاران موجب بدبینی مردم و از دست دادن اعتماد و اعتبار است
    (بحارالانوار، ج75، ص 122)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    لا یأمَن یومَ القیامَةِ إلاّ مَن خافَ الله فِی الدُّنیا

    کسی در قیامت در امان نیست مگر کسی که در دنیا ترس از خدا در دل داشت
    (مناقب ابن شهر آشوب ج/4 ص/ 69) (بحار الانوار، ج 44، ص 192 )
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    من دلائل العالم إنتقادة لحدیثه و علمه بحقائق فنون النظر.

    از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است .
    (بحارالانوار،ج75،ص119)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    مَن حاوَلَ اَمراً بمَعصِیَةِ اللهِ کانَ اَفوَتَ لِما یَرجُو وَاَسرَعَ لِمَجئ ما یَحذَرُ

    آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و نگرانیها به او رو می آورد.
    (الکافی،ج2،ص373)(الکافی،ج4،ص117)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    إنَّ شِیعَتَنا مَن سَلمَت قُلُوبُهُم مٍن کلِّ غَشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ

    بدرستی که شیعیان ما قلبشان از هرناخالصی و حیله و تزویر پاک است
    (التفسیر المنسوب الی الامام الحسن العسکری علیه السلام ص309)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    لاأفلَحَ قـَومٌ اشتَـروا مَـرضـاتِ المَخلـُوق بسَخَطِ الخـالِق

    رستگـار نمی شوند مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب خـالق خریدنـد.
    (بحارالانوار،ج 44،ص383)
  • امام حسین علیه السلام فرمودند:

    أیما اثنَین جَرى بینهما کلام فطلب أحدهما رضَـى الاخر کانَ سابقة الىَ الجنّة

    هر یک از دو نفـرى که میان آنها نزاعى واقع شود و یکـى از آن دو رضایت دیگرى را بجـویـد ، سبقت گیـرنـده اهل بهشت خـواهـد بــود.
    (کشف الغمة فی معرفة الائمه ج 2،ص 33)
جعبه حدیث


کدهای آهنگ مورد نظرتان را جایگزین نمایید

Read fullscreen

آخرین مطالب منامن

Recent Posts

موضوع مطالب منامن

Blog Categories

آرشیو مطالب منامن

Montly Archive

حدیث از امام حسین (ع)

Words of Imam Hussein

لحظه شمار

calendar

نویسندگان وب سایت منامن

Authors in this site

نوای سایت

site song - ali akbari

لینکهای مفیدمنامن

وجه تسمیه یا معنی منامننویسنده: رایت الله عبادی منامن - ۱۳٩۳/۱٢/٢٠ 

وجه تسمیه منامن یا معنی منامن نویسنده: رایت الله عبادی منامن - ۱۳٩۳/۱۱/٢٠ 

منامن : نام دهی است از دهات بخش خورشرستم شمالی شهرستان

خلخال و استان اردبیل ازالحاظ جغرافیایی محصور است ازشمال به

دهستان دمدل و نسبتاًبه چایقوشان و از شرق به روستای نمهیل و از

جنوب به رودخانه قزل اوزن و از غرب به دهستانهای گلگلاب و هشی و

هشجین 

1-  این  واژه در اصل چه بوده است : این  واژه در اصل مَنامْ بوده ، یعنی

خواب (مهذب الاسماء) (دهار)که از نوم گرفته شده یعنی خواب وخوابگاه

و در آیات قرآنی آمده است: (مَنامِکُم بِالَّلیْلِ وَالنَّهار ) 

مَنامِ : به معنی خوابگاه ، بسترگاه و استراحتگاه است ( معین )

بدلیل وجود  بسترگاهها و خوابگاههای نزدیک به هم مانند قاراقیشلاق_

خلف باغی  _فرامرز دره سی  _  پأجیک  _  خنگل یاتان _ و قاراتپه که

آثار تاریخی و سکونت بشری درآنها یافت شده این نظریه قوّت می یابد

که مَنامَن همان منامان بوده بمعنی خوابگاهها و بسترگاهها  که امروزه

بدلیل  واقع شدن منامن در مرکزیت و  کوهپایه بخاطر .

الف _ استفاده بیشتر و بهتر از زمینهای زراعی و کشاورزی در زمینهای

هموار و مسطح

ب _ دست برتر داشتن به هنگام هجوم دشمن

ج _ دید کافی داشتن به اطراف از لحاظ امنیتّی و آماده سازی ساز و

برگ مقابله با حمله و هجوم دشمن 

2 _  مَنْ آمَنْ : مَن آمَن یعنی: چه کسی امنیت می دهد، یا امنیت مرا 

تأمین میکند، مرا بی ترس و بیم  و ایمن می گرداند .

مأمن و ایمن : محل امن ، پناهگاه ، آنجا که خیال آدمی از هر لحاظ راحت

و آسوده است نیز از ریشه آمن می باشد

آمن : بتنهایی یعنی بدون ترس و بیم، بی زینهار با توجه به توضیحاتفوق

این نظریه نیز امکان بیشتری دارد . منامن از لحاظ  مکانی در  جایی قرار

گرفته که اولاً  کوهپایه است و از اطراف با کوههای نسبتا بلندی احاطه

شده و دقیقاً در گوشه ای واقع شده است . این منطقی بنظر می رسد

که کسی اگر پناه بگیرد در گوشه ای می گیرد کهآسیب کمتری ببیند یا

بدون آسیب باشد، منامن هم دقیقا در گوشه ای میان دوکوه نزدیک بهم

قرار گرفته اگرشما محل واقع شدن منامن را از طرف دهستانهای نوده و

نساز دیده باشید به این مسأله به خوبی و به وضوح پی می برید .

نتیجه اول: پس به این نتیجه میرسیم که معنی منامن خوابگاه و بسترگاه

امن است وکلماتی نظیر منامون یا منامین هیچ  معنی و  مفهوم خاصی

ندارند و کلماتی مهمل هستند که برخی یابدلیل بیسوادی یابدلیل عدم 

 آگاهی از آنها استفاده  کرده  و  میکنند و برای این کلمات در لغتنامه

ها و فرهنگنامه ها هیچ معنی نوشته نشده است.

3- مانا مان : و احتمال سوم این است که این همان {مانا } پایدار و جاوید 

و ماندگار و پایا و آنچه که برای همیشه می ماند . مان بن مضارع ماندن

اول شخص مفرد

 ( لغت نامه ی دهخدا                                                                                                                                                                                                              مان(اِ) خانه را گویند و نیز خان و مان اتباع است . (لغت فرس اسدی

چ اقبال ، ص397)به معنی خانه باشد ک ...

  مان(ع اِ)(از«م ی ن »)آهن آماج و کلند« کلنگ» که بدان زمین شیارند

(منتهی الارب) (ناظمالاطباء ). تبری دودم که بدان زمین را شخم کنند،

مجد این کلم .                      

 فرهنگ فارسی معین                                                                                                                    

مان [ په]1 - (اِ) اسباب و اثاثیه خانه 2 - مثل و مانند 3 - خانه 4 - بصورت

پسوند درکلمات مرکب آید وبه معنی محل ، جا و خانه : دودمان، خانمان

، شادمان ...

   فرهنگ لغت عمید                                                                                                                           

مان.(ضمیر) [پهلوی: mān] [']emān, mān] ضمیرمتصل اول شخص جمع

: کتابمان.

 (بن مضارعِ ماندن) [mān] = ماندن۱ ، بمان : بایست ، توقف کن 

 (بن مضارعِ ماندن) [پهلوی: mān] [mān] = ماندن۲                                                                                                                           (اسم) [پهلوی: mān] ‹مانه› [قدیمی] [mān ۱.]خانه؛ سرای:♦ چو آمد

     برمیهن ‌و ‌مان خویش / ببردش به‌ صد لابه مهمان خویش ...           

نتیجه دوم : اگر[مانا مان] باشد میتوان بمعنی خانه ی جاوید وهمیشگی

درنظرگرفت یاخانه ی آباد و سرای جاودان مثل دودمان و خانمان ازآنجاکه

این کلمه امروزی (منامن ) همان [مانا مان ] باشد و یک کلمه ی پهلوی

بمعنی قدیمی .خانه و سرای است نظر و احتمال قوی می تواند باشد،

چون ما ایرانیان قبل از اسلام زردشتی آتش پرست بودیم و زبان پهلوی

زبان رایجِ آن دوره بوده .

مکتوب فوق یک نظر و یک فرضیه است با احتمال، ما کلمات را در حد و

اندازه ی خودمان بررسی می کنیم  قطعیّت ندارد ، ولی احتمال وجود 

چنین چیزی باشد هست .  

4 - من آ من  :  نظر چهارم  که به خاطرم رسید این است ( من + آ + من  )

بدلیل اشتغال ساکنان اصلی این سرزمین ، این مرز و بوم و این خطّه در

زمانهای دور و نه چندان دور به کشاورزی و غالبا به گندم و جو . درزمان -

های قدیم آب و هوا اینگونه نبود . بعلت نبود یا کمبود آلاینده هایی مانند:

کارخانجات و گازهای گلخانه ای ، اتومبیل ها و کارگاهها و حتی میتوان

گفت : دود سیگار زیرا تعداد مصرف کنندگان سیگار به این اندازه نبود.

 زمین های حاصلخیز و خاک مرغوب این نواحی و بارش نزولات آسمانی

محصول فراوانی را به ارمغان می آورد . اگر چه از آن کشاورز نبود و از آن

مالکین و خوانین زور گو و ظالم بود ولی محصول قابل توجه و درخوری با

ابـــزار آلات و ادوات اولیــه ی کشاورزی بدست می ‌آمد و برای تخمین و 

محاسبه ی این محصولات پیمانه ای بود و هست بنام ( مَن ) هر من برابر

باسه کیلوگرم امروزی است . وهنگام پیمانه زدن زمـان برداشت محصول

پی در پی پیمانه می زدند . و روزها بطول می انجامید و این پیمانهمَن )

، ( کیل ) بود که اغلب از تنه درختان درست می شد و بعدآ با بروز حلب

روغن های خوراکی و ماشین آلات و غیره جایگزین شد و هر صد من یک

خروار است . به همین خاطر منامن شده ؛ یعنی من آ من ، کیله کیله ،

باتمآن باتمان. محل کشت و زرع ، سرزمین کیل و من و خروار . مانند :

( سراسر _ باشاباش )،(دوشادوش _‌ دوش دوشه )، (برابر _ پایاپای ) ،

(گرداگرد _ دؤهادؤر ) ، ( پیآپی _ دالبَِدال ) ، ( نوشانوش _ ایچه ایچ ) ،

(مالامال _دولهادول، لَبَِــلَب ) و اینگونه اصطلاحات و الفاظ در زبان ترکی

آذری بیشتر از زبان فارسی است .مانند : قاچاقاچ ، چالاچال ، قالاقال ،

یاتایات ، آلاآل،‌ ساتاسات، دویه دوی، ویراویر ، بیچه بیچ ، بنوعی میتوان

افعال امر زبان ترکی را اینگونه ساخت : گئت = برو = گئده گئت ، سات

= بفروش = ساتاسات و ....

 شما هم نظر بدهید ، یاریمان کنید ، اصلاح بفرمائید . تا به یک نتیجه ی

قطعی و قابل قبول برسیم . باز اگر کلمه ای ، نظری ، اصطلاحی بهذهن

ما خطور کرد در جهت تکمیل این مطلب حتما در معرض دید شما عزیزان

خواهیم گذاشت . انشا ءالله تعالی       

 

 

                                                            با نهایت سپاسگزاری و قدردانی

                                                         برادر کوچک شما رایت عبادی منامن

  خوانندگان گرامی اساتید ارجمند و همولایتیهای عزیز منتظر نظرات انتقادات و

                       پیشنهادات شما هستم  لطفاً

طراحی پوسته منامن از :   ایران نقش

Copyright © 1997-
تمام حقوق سایت متعلق به منامن : سایت منامنwww.manaman.ir - وجه تسمه یامعنی منامن می باشد

 ------------------------------------------------



------------------------------------



--------------------------------



---------------------------------------------



-----------------------------

آوازک

----------------------------- چت روم

قالب